Skip to main content Link Menu Expand (external link) Document Search Copy Copied
PRG Lab 15

Struktury

Jak wymyślę podtytuł, to go tu umieszczę


Jak wszyscy zapewne pamiętają, tablice przechowują wiele powiązanych ze sobą zmiennych jednego typu. Co jednak w sytuacji, w której z jakiegokolwiek powodu chcielibyśmy przechowywać kilka powiązanych ze sobą zmiennych różnych typów? Załóżmy, że chcielibyśmy przetwarzać w naszym programie informacje o samochodzie, jego markę, model, rocznik i pojemność silnika. Oczywiście możemy to zrobić w ten sposób:

int main(){
    string marka = "Skoda";
    string model = "Karoq";
    int rocznik = 2023;
    double silnik = 1.5;
return 0; }

Ale to niesie za sobą kilka konsekwencji – co musielibyśmy zrobić w sytuacji, w której mielibyśmy do opisania w programie więcej niż jeden samochód? Kolejne 4 zmienne, czyli z naszego kodu tworzymy śmietnisko. Dużo elegantszym rozwiązaniem będzie zastosowanie struktury. Struct pozwala w ramach jednej dużej zmiennej przechowywać więcej zmiennych, porządkując wszystko. Pozwoli też na deklarowanie wielu szerokich zmiennych o takiej samej strukturze:

struct { 
string marka;
string model;
int rocznik;
double silnik;
} myVehicle;
    myVehicle.marka="Skoda";
    myVehicle.model="Karoq";
    myVehicle.rocznik=2023;
    myVehicle.silnik=1.5;
    cout<<myVehicle.marka<<" "<<myVehicle.model<<" "
<<myVehicle.rocznik<<" "<<myVehicle.silnik;
    return 0;

W powyższym przykładzie tworzymy schemat struktury, czyli określamy, jakie cechy będzie miała tworzona zmienna. W tym wypadku 2 stringi opisujące markę i model, integer określający rocznik i double przechowujący informację o pojemności silnika. Deklarację struktury zakończyć należy średnikiem, ale przed nim umieściłem jeszcze nazwę zmiennej, do której się będę odnosił. To jest tzw. Unnamed struct. Stworzyliśmy teraz zmienną o nazwie myVehicle, która przechowuje 4 zmienne. Aby odwołać się konkretnie do tych pól musimy skorzystać z kropki – Jeśli chcemy odnieść się do pola „marka” struktury myVehicle napiszemy:

myVehicle.marka="Skoda";

Możemy też zadeklarować wszystko naraz:

struct{
string marka;
string model;
int rocznik;
double silnik;
} myVehicle={"Skoda","Karoq", 2023, 1.5};

Można tworzyć od razu kilka zmiennych, jeżeli jednej struktury potrzebować będziemy kilkukrotnie:

    double silnik;      // - deklaracja układu struktury
} myVehicle, myVehicle2, myVehicle3;

Osobiście preferowaną przeze mnie opcją są struktury nazwane. W tym wypadku tworzymy de facto nowy typ danych, który składać się będzie z określonych w strukturze pól. W ten sposób, zamiast dla trzech pojazdów deklarować 12 zmiennych deklarujemy tylko 4:

struct car{
        string marka;
        string model;
        int rocznik;
        double silnik;
};
    car myVehicle={"Skoda","Karoq", 2023, 1.5};
    car dadsVehicle={"Citroen", "C5 Aircross", 2019, 2.0};
    cout<<myVehicle.marka<<" "<<myVehicle.model<<"
"<<myVehicle.rocznik<<" "<<myVehicle.silnik<<endl;
    cout<<dadsVehicle.marka<<" "<<dadsVehicle.model<<"
"<<dadsVehicle.rocznik<<" "<<dadsVehicle.silnik<<endl;

Takie zastosowanie, czyli nowa zmienna pozwala nam pójść o kroczek dalej i utworzyć tablicę pojazdów

struct car{
        string owner;
        string make;
        string model;
        int year;
        double engine;
};
    car hylaVehicles[3] = {
        {"Michał", "Skoda","Karoq",2023, 1.5},
        {"Dad", "Citroen", "C5 Aircross", 2019, 2.0},
        {"Mom","Toyota","Yaris", 2018, 1.5}
        };
    for (int i=0; i<3;i++){
        cout<<hylaVehicles[i].owner<<" "
<<hylaVehicles[i].make<<" "<<hylaVehicles[i].model<<" "
<<hylaVehicles[i].year<<" "<<hylaVehicles[i].engine<<" "
<<endl;
}
return 0;

Zadania do laboratorium

  1. Napisz program, który będzie przechowywał informacje o ocenach studentów z jednej grupy z przedmiotu PRG. Każdy student ma predefiniowane imię i nazwisko oraz swój numer indeksu. Program powinien zapytać użytkownika po kolei o ocenę każdego studenta, a następnie wydrukować zestawienie wszystkich ocen w formacie nr_indeksu: ocena s14616: 2.0 s2137: 3.5 Oraz średnią wszystkich ocen za przedmiot. Studentów jest 10;

  2. Zdefiniuj strukturę Samochod, zawierającą pola:

    • marka (łańcuch znaków),
    • model (łańcuch znaków),
    • rokProdukcji (liczba całkowita). Następnie program powinien:
    • Wczytać liczbę samochodów n (np. do 10).
    • Wczytać dane o każdym samochodzie do tablicy struktur.
    • Wyświetlić wszystkie wprowadzone samochody.
    • Policzyć, ile samochodów zostało wyprodukowanych po roku 2000 i wyświetlić tę liczbę.
    • Znaleźć najstarszy samochód (z najmniejszym rokProdukcji) i wypisać jego markę i model.